Verso

Portretul unui contabil (profesorul Busuioc), Corneliu Baba, 1979

Verso

Te-oi fi întrebat și tu de ce preferă pictorii partea de sus părții de jos când e vorba să facă un portret. Consideră probabil că oamenii se deosebesc mai mult prin părțile de sus decât prin cele de jos. De exemplu, câți prieteni ți-ai putea recunoaște privindu-i numai de la mijloc în jos? Îmbrăcați poate după pantofi, dezbrăcați după tatuajul sau alunița de pe fund?
Că tot veni vorba de fund, să revenim la tabloul nostru, mai precis la domnul Busuioc.

Busuioc se prezentă în atelierul lui Baba cu o propunere neobișnuită.
– Un portret cu spatele, nud, de la fund în jos.
– Pooooftim? Om serios ești dumneata? Vrei să te țină minte lumea după fund?
– Exact.
– Și mă rog de ce crezi că fundul dumitale ar fi deosebit de altele și de unde ar ști cineva că e al dumitale?
– Asta o să vezi imediat (se întoarse cu spatele și începu să se desfacă la pantaloni).
– Domle, să nu cumva să te prind că… Alo! Oprește-te, omule, cum îți permiți!
Și deodată pictorul pufni în hohote de râs.
– E din naștere, domnule!
– Așa ceva, din naștere! Ai dreptate, domle, așa ceva trebuie să rămână, să dăinuie, să nu râdem numai noi, să râdă tot poporul șiiii și urmașii poporului!
– Deci ne-am înțeles, mă pictezi cum am zis?
– Și-așa.
– Cum adică?
– Adică și cum aveam eu de gând și cum vrei dumneata. În fond, tabloul are și față și verso, ca și dumneata. Pe față te pictez clasic, pân’ la brâu, cu mină gravă, respectabil, și pe verso cum ai zis.
– He he, fie și-așa. Chiar mai bine. S-a făcut.

Și uite-așa, timp de două săptămâni pictorul și modelul se întâlniră în fiecare seară pentru cele două portrete. La sfârșit, amândoi erau foarte mulțumiți de rezultat. Stăteau unul în fața celuilalt ținând între ei tabloul, fiecare admirând una dintre fețele lui, apoi întorceau tabloul și din nou erau mulțumiți.
La câteva zile după ce tabloul fu gata, tocmai când îl punea în ramă, Baba primi nefericita veste. Busuioc murise de atac de cord chiar în dimineața aceea. Toată ziua Baba fu trist gândindu-se la bietul Busuioc, care nici măcar n-apucase să vadă tabloul expus. Nici n-avuseseră timp să discute cu ce față să-l expună.

Până în ziua expoziției, Baba nu se hotărâse în niciun fel, așa că fu nevoit să ia o decizie spontană, înainte de deschidere.
– Îl punem în mijlocul sălii, nu pe perete, ci fixat în mijloc așa încât să se vadă și pe-o parte și pe cealaltă.
Zis și făcut.
Expoziția decurse bine, numai laude și chicoteli, era văzut ca un original, și cât curaj avea să expună așa ceva!
Toate bune și fumoase până în dimineața următoare, când se trezi la ușă cu doi indivizi. Tovarășe în sus, tovarășe în jos, partidul nu tolerează astfel de manifestări, morala publică, tovarășe, vă somăm
– Scăpați de verso!
– Cum domle… (Baba era holbat la maxim) cum să scap de verso?
– Treaba dumitale, tovarășe, ori distrugi tot tabloul ori îl răzuiești pe spate, îl vopsești în alb, scapi de verso cum vrei, dar dacă până mâine nu dispare, dispari dumneata!

Și uite-așa fu Baba nevoit să frece vopseaua de pe verso așa că fundul lui Busuioc se șterse și el, o dată cu particularitatea lui hilară, pe care n-o s-o afli niciodată, sau poate doar dacă întrebi pe cineva care a fost la expoziție în ’79.

Și-am încălecat pe-o șa / Și v-am spus părerea mea.

Tabloul „Portretul unui contabil (profesorul Busuioc)” poate fi vazut in perioada aceasta la Galeriile le arta Artmark. Aceasta poveste a fost scrisa pentru a participa la concursul organizat de Dgeneration.

(Concursul consta în scrierea unui text amuzant despre unul dintre tablourile Galeriei Artmark.)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s