Replică

Fernando Pessoa, fragment dintr-o scrisoare de răspuns unui critic care a scris defavorabil despre volumul său de poezii, în 1935.

„Mai întâi de toate, vreau să vă asigur că eu nu voi vedea niciodată „alte rațiuni” în orice ați putea scrie despre mine, chiar dacă ar fi să mă dezaprobați. Sunt unul dintre puținii poeți portughezi care nu și-au decretat propria infailibilitate și care nu iau orice critică li s-ar putea face drept crimă de lez-divinitate. De altfel, oricare ar fi ele defectele mele mentale, nu există la mine nici o tendință de manie a persecuției. În afară de asta, cunosc deja suficient independența dumneavoastră intelectuală, independență pe care, îngăduiți-mi să v-o spun, o apreciez și o aprob cât se poate de mult. Nu mi-am propus niciodată să fiu un Maestru sau un Șef-Maestru, întrucât nu am talent pedagogic și nici nu știu dacă aș avea ceva de predat cuiva; Șef, întrucât nu știu să gătesc nici cel puțin o omletă.” (…) Opera poetică, Humanitas Fiction, 2012

Reprodus aici pentru abordare, modestie, umor, stil. Îmi imaginez că un autor din epoca noastră confruntat cu o asemenea situație de critică defavorabilă, ar fi răspuns exact pe dos – încercând să atace legitimitatea criticului, aducând dovezi pentru meritele sale ca scriitor, încercând să fie cât mai spectaculos în răspuns și publicându-și replica pe internet, nu adresând-o destinatarului de drept.

Lasă un răspuns

