Inteligenta emotionala si leadership

Inteligenta emotionala si leadership

IQ and technical skills are important, but emotional intelligence is the sine qua non of leadership.

Daniel Goleman

Inteligenta emotionala este un concept care se naste in Statele Unite in 1990, intr-un articol scris de John Mayer si Peter Salovey. Jurnalist si cercetator in stiintele comportamentale, Daniel Goleman a preluat acest concept alaturi de teza pe care acesta o promova (IQ-ul nu garanteaza succesul in viata) si in 1995 a publicat o carte, provocand o adevarata revolutie, Inteligenta Emotionala. Desi criticile la adresa inteligentei emotionale si a presupunerii ca ea poate fi imbunatatita exista (in esenta, critica e aceea ca determinismul genetic face nu numai ca IQ-ul sa fie predestinat, ci si inteligenta emotionala), aceasta noua viziune asupra succesului in viata a fost preluata si de foarte multe institutii de educatie si invatamant, astfel incat au aparut in multe parti ale lumii programe de „educatie sociala si emotionala”. Impactul IE s-a resimtit puternic si asupra felului in care este descris un bun lider. Calitati care pana acum pareau accidentale si nu erau necesar asociate cu succesul unui lider, sunt acum identificate ca fiind dovezi ale unei inteligente emotionale bine dezvoltate si sunt considerate ca esentiale.

Ce inseamna Inteligenta Emotionala (IE)

S-a constat ca succesul in viata este determinat intr-o destul de mica masura de IQ (20%). Intrebarea care urmeaza in mod firesc este ce alti factori sunt relevanti in implinirea personala si profesionala. Aceasta intrebare i-a indreptat pe cercetatori catre studiul amanuntit asupra vietii emotionale a individului pentru a stabili daca exista abilitati emotionale care faciliteaza drumul unora si deficiente la nivel emotional care ar putea ingreuna reusita altora in viata.

Neurobiologia a avut aici un cuvant de spus. Asa cum se intampla de obicei in medicina, functia specifica a unui organ, in cazul nostru functia unei parti a creierului, este descoperita in situatiile in care apar pacienti care au suferit traumatisme in aceste zone. Responsabile cu producerea si gestiunea emotiilor sunt sistemul limbic, nucleul amigdalian si neocortexul (in special lobii prefrontali). Trebuie spus ca in acest domeniu multe dintre cunostintele pe care le detinem sunt inca la nivel de speculatie. Insa aceste speculatii pot fi testate prin experimente si cu ocazia acestor cazuri nefericite de care vorbeam mai devreme.

Exista persoane (alexitimicii) care nu numai ca nu isi pot exprima in cuvinte emotiile, sentimentele, starile, dar nu-si pot da seama ce simt, nu fac distinctia intre doua emotii diferite. Ca urmare, ei nici nu pot recunoaste emotiile in ceilalti, iar orice aluzie la sentimente le produce disconfort.  

Exista si persoane care au dus o viata de succes pana la momentul unei operatii pe creier (din cauza unei tomori, de exemplu) in zona lobilor prefrontali, pentru ca dupa reusita operatiei viata lor sa se deterioreze din ce in ce mai mult. Aceste persoane nu si-au pierdut capacitatea de a rationa (IQ-ul lor a ramas acelasi), dar in rationamentele lor nu au mai tinut cont de sentimente, de ceea ce simteau in legatura cu o problema sau alta, pentru ca nu mai aveau aceste sentimente.

Exista din pacate si violatori sau pedofili, care sustin ca ceea ce au facut nu a fost rau, ei nu cred ca victimele au suferit. Acesti oameni sunt mai mult sau mai putin lipsiti de empatie, nu sunt capabili sa recunoasca emotiile pe care le traieste altcineva, nu se pot pune in locul victimei.

Exista pesimisti, carora fiecare esec le intareste convingerea ca nu sunt buni de nimic, ceea ce ii face sa obtina rezultate din ce in ce mai proaste. Ei considera ca sunt ei insisi vinovati pentru greselile lor, si de vreme ce e ceva in neregula cu ei, vor gresi intotdeauna. Acesta este un rationament opus celui pe care il are un optimist, care crede ca esecul lui s-a produs din cauza unor conditii care pe viitor pot fi schimbate.

Exista si persoane pe care nimeni nu le place, care sunt respinse in mod constant. Aceste persoane nu se pot integra intr-un grup, nu pot sustine conversatii, sunt fie foarte timide, fie plictisitoare, ele nu recunosc semnalele pe care ceilalti le transmit, nu se pot racorda la dispozitia generala, orice ar face pare ciudat si nelalocul lui.

Am inventariat cateva dintre cazurile in care problemele emotionale se pot dovedi dezastruoase pentru o cariera de succes, ba chiar si pentru o viata suportabila. Aceste situatii scot foarte bine in evidenta importanta emotiilor si mai ales importanta gestionarii lor in vederea unei vieti mai bune. Sa ai inteligenta emotionala inseamna sa dai inteligenta emotiilor tale, sa le traiesti in mod inteligent – inteligent insemnand aici, de fapt, « benefic » sau « adaptat scopului ». Inteligenta emotionala presupune urmatoarele abilitati :

1. Self-Awareness

Este vorba de a-ti da seama ca esti prada unei anume emotii chiar in momentul in care o traiesti. Aceasta este abilitatea fundamentala fara de care nu se poate merge mai departe spre emotiile inteligente.

2. Self-Regulation

O data ce esti constient de emotia pe care o traiesti, urmatorul pas este sa o controlezi.

3. Motivation

Controland emotia, o poti folosi pentru a-ti atinge scopurile. Te poti motiva pentru a-ti atinge obiectivele inhibandu-ti impulsurile (amanarea recompensei).

4. Empathy

Daca recunosti emotiile in ceilalti, vei stii cum sa te comporti fata de ei.

5. Social skills

Cand stii ce simt ceilalti si reusesti sa te racordezi la emotiile lor, ii vei putea influenta, iti  vei crea usor relatii pentru ca ceilalti se vor bucura de compania ta.

Aceste cinci abilitati se intrepatrund si se afecteaza reciproc. Primele trei privesc capacitatile intrapersonale ale individului, ultimele doua se refera la relationarea lui cu ceilalti (capacitati interpersonale). 

Care este influenta IE in leadership

Nu exista un singur stil eficient de leadership. Desigur, capacitatile intelectuale si tehnice joaca un rol important, ele fac asa incat succesul in pozitia de leader sa fie posibil. De probabilitatea succesului e responsabila inteligenta emotionala.

Dupa ce a scris celebra sa carte, Inteligenta emotionala (1995), Daniel Goleman a infiintat un centru de cercetare a felului in care actioneaza inteligenta emotionala in organizatii: Consortium for Research on Emotional Intelligence in Organizations (CREIO). In cadrul acestui consortiu, a fost demarat un proiect de cercetare a relatiei dintre inteligenta emotionala si performanta la locul de munca.

S-au construit mai multe tipuri de modele pentru a scoate in evidenta acele caracteristici ale liderilor extraordinari care ii fac pe acestia sa obtina rezultate remarcabile. CREIO a analizat modele de competenta de la 188 de companii, dupa cum scrie Goleman in articolul sau aparut in 1998 in revista Harvard Business Review, “What makes a leader”. Competentele rezultate din aplicarea acestor modele au fost grupate in trei categorii: priceperea pur tehnica, abilitatile cognitive si competentele care scot in evidenta inteligenta emotionala (precum abilitatea de lucru in echipa si cea de a initia schimbarea). Au fost descrise abilitatile celor mai buni lideri din companiile supuse studiului si a fost luata in calcul profitabilitatea respectiva a fiecarei echipe conduse de acesti lideri. In urma analizei raportului in care conteaza fiecare dintre cele trei categorii de competente in atingerea performantei, CREIO a constatat ca inteligenta emotionala este de doua ori mai importanta decat fiecare dintre celelalte doua competente. Mai mult, ponderea IE creste o data cu pozitia liderului in ierarhia companiei.

Cum recunosti cele cinci componente ale IE intr-un lider

Goleman propune, in articolul citat mai sus, urmatoarele indicii.

Self-Awareness: Liderul are incredere in fortele sale pe care si le evalueaza in mod realist. De asemenea, liderul constient de sine e capabil sa rada de el insusi la fel cum isi manifesta umorul si fata de altii.

Self-Regulation: Liderul este un om de incredere, integru, pe care nu il sperie ambiguitatea unei situatii careia trebuie sa-i faca fata, este deschis la schimbare.

Motivation: Liderul manifesta o dorinta puternica de a-si atinge obiectivele, este optimist si dedicat organizatiei din care face parte.

Empathy: Liderul este specialist in a recunoaste si a incuraja talentele celorlalti, este sensibil la diversitatea culturala a angajatilor, se pricepe sa-i satisfaca pe clienti.

Social skills: Liderul initiaza si gestionaza cu success schimbarea in organizatie, este persuasiv, este foarte bun in crearea si conducerea echipei.

Iti poti antrena inteligenta emotionala?

DA!

Inteligenta emotionala, scrie Goleman, se imbogateste in general o data cu experienta de viata. IE poate fi antrenata prin motivare, execitiu si feedback. Obiceiurile tale de comportament se readapteaza la si invata din rezultatele obtinute. Poti incuraja feedbackul de la colegi pentru a sesiza la timp momentul in care gresesti – intrerupi, nu asculti ce spune celalalt, reactionezi disproportionat etc. Apoi, reamintindu-ti greseala, o poti evita data viitoare. Trebuie sa vrei, sa ai rabdare si sa perseverezi!  

Simina Diaconu

Bibliografie:

GOLEMAN, Daniel, Inteligenta emotionala, Curtea Veche, Bucuresti, 2005

GOLEMAN, Daniel, « What Makes a Leader », HBR, Nov-Dec, 1998

www.eiconsortium.org

Anunțuri

4 gânduri despre „Inteligenta emotionala si leadership

  1. Curs de „Inteligenta emotionala in leadership si afaceri” in Bucuresti, 13 – 14 aprilie 2013. Detalii: 0722 968713. Multumesc autorului acestui blog pentru tema abordata.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s